- حتی الامکان از نگهداری تایر برروی زمین آلوده به حلال های نفتی و یا روغن خودداری شود چون این امر موجب متورم شدن لاستیک و نفوذ روغن یا حلال به داخل اجزاء تایر می شود. ترجیحا بهتر است تایرها بر روی قفسه ها و خرک های مخصوص اینکار و به صورت عمودی نگهداری شوند. به همین دلیل برخی خودروهایی که می خواهند چند سال یک جا متوقف بمانند را روی جک یا خرک می گذارند.
- از نگهداری تایر در محیط خیلی گرم خودداری شود.
- با توجه به اینکه تایرهای تولید داخل غالبا فاقد پوشش پلاستیکی هستند بهتر است محل نگهداری آن ها طوری انتخاب شود که از تابش مستقیم آفتاب به آن ها پیشگیری شود.
- از قرار دادن تایرها برروی یکدیگر و به تعداد زیاد در طولانی مدت خودداری شود، در این حالت حداکثر تعداد تایرهای سبک ۱۰ و تایرهای سنگین از ۸ حلقه نباید بیشتر شود. در صورتی که به هر دلیل مجبور به انجام این کار هستید هر ۲ یا ۳ هفته یکبار تایرها را به نحوی دوباره چینی نمایید که تایرهای رویی به زیر و تایرهای زیری به رو منتقل شوند.
انبارداری تیوب
در انبارداری تیوب نیز باید به نکات زیر توجه کنید:
- تیوب را دور از مولدهای حرارت (مثل بخاری و یا رادیاتور) و دور از نور مستقیم و یا حتی غیر مستقیم آفتاب نگهداری کنید. برای این منظور بهتر است تیوب ها در داخل کیسه های پلاستیکی سیاه رنگ و یا کارتن نگهداری شوند.
- از نگهداری تیوب به صورت تا خورده در طولانی مدت خودداری شود. زیرا تیوب از گوشه های محل تاخوردگی دچار ترک خواهد شد. در صورتی که ناچار به نگهداری تیوب بصورت تا زده هستید بهتر است محل تاخوردگی را هر از گاهی عوض نمایید.
- بهترین حالت نگهداری تیوب بازکردن آن در داخل تایر است. به هر حال برای جلوگیری از ترک در محل تا خوردگی سوزن تیوب را باز نموده تا کمی هوا در داخل تیوب وارد شود و از شدت تاخوردگی بکاهد.
لاستیک ها را عمودی روی هم بچینید:
توجه کنید که اگر تعداد لاستیک های شما زیاد است آن ها را تقسیم کنید و بعد بچینید. یعنی اینکه برجی از لاستیک نسازید و ارتفاع چیدمان را بالا نبرید. چراکه تعداد زیاد لاستیک ها و قرار گرفتن آن ها روی هم باعث میشود تا فشار روی لاستیک های زیرین بیشتر شود. پس در نهایت لاستیک ها خراب میشود.
لاستیک ها باید از نور خورشید به دور باشند:
لاستیک ها به دلیل وجود کربن (دوده)، سیاه هستند. رنگ سیاه هم نور خورشید را بیشتر به خود جذب میکند. اگر تایر ها در معرض نور خورشید قرار گیرند دمای آنها به راحتی می تواند تا ۱۲۰ درجه سانتی گراد افزایش یابد. این مسئله باعث تخریب کائوچوی داخل لاستیک می شود.
لاستیک ها خنکی را دوست دارند:
سعی کنید لاستیک ها را در محیطی خشک و بدون رطوبت ولی خنک نگهداری کنید. به هیچ عنوان لاستیک را در فضای باز انبار نکنید. چراکه هر نوع شرایط آب و هوایی روی لاستیک ها تاثیر گذارند.
بطور کلی تایر، تیوب و نوار نسبت به عوامل جوی بسیار تاثیر پذیرند و همچنین بایدازنگهداری آن ها در مجاورت مواد شیمیایی اجتناب نمود. با توجه به مراتب فوق برای نگهداری مناسب تایر توجه به نکات ذیل ضروری است:
- تایر را در محل خشک و خنک، زیر سقف نگهداری نموده، از قراردادن آن درمعرض نور مستقیم خورشید و دیگر منابع حرارتی خودداری کنید.
- از قرار دادن تایر در معرض منابع تولید ازن مانند خورشید، مراکز جوشکاریلامپ های بخار جیوه و کابل های فشار قوی خودداری کنید.
- وجود مواد شیمیایی نظیر نفت، گریس و غیره در انبار و مجاورت تایر موجبتخریب اجزای تایر می گردد.
- حتی الامکان تایرها را بصورت عمودی روی قفسه های مناسب نگهداری کنیدو درصورتی که تایرها را به حالت افقی روی یکدیگر قرار می دهید نباید ارتفاعچیدن آن ها از 5/1 متر تجاوز کند.
- در صورت کمبود جا و در مواقع ضروری (آنهم برای مدت زمان کوتاه) میتوان حداکثر تا تعداد ده حلقه تایر سبک و در اندازه های سنگین حداکثر تا تعداد پنج حلقه تایر را بر روی هم قرار داد. ضمنا باید هر دو تا سه هفته یکبار، تایرها را بنحوی دوباره چینی نمایید که تایرهای رویی به زیر و تایرهای زیری به رو منتقل شود تا از تغییر شکل و دفرمه شدن تایرها جلوگیری گردد.
- تایر ها را از ناحیه طوقه بلند نکنید. قلابهایی تیز (برنده) و چنگال های (ناخن های) لیفتراک باعث صدمه زدن و پارگی ناحیه طوقه تایر گردیده و امکان نشتی هوای داخلی تایر را از همان نواحی صدمه دیده، فراهم می نماید.
- لازم است که نقل و انتقال تایرها، با احتیاط و توسط لیفتراک های دارای شاخک های مناسب با روکش لاستیکی انجام گیرد. در صورت نبودن شاخک مناسب، می بایست حمل و جابجایی این تایر ها با استفاده از نوارهای پهن (غیر از فلز و زنجیر و معمولا از جنس برزنت) انجام گیرد.
- برای حمل از گیره های مخصوص جهت حفظ فاصله طوقه ها استفاده می گردد.
دیدگاه خود را بنویسید